Khamis, 19 Oktober 2017

Manfaat Sayur Buah untuk Kesihatan!





Tubuh kita memiliki kadar kandungan air dalam jumlah yang banyak. Tak heran jika kita harus kerap minum air untuk mencegah tubuh dari dehidrasi. Selain itu, tubuh kita yang terdiri dari sejumlah air juga harus diimbangi dengan nutrisi lain berupa vitamin dan mineral yang memiliki tugas dalam meregenerasi sel-sel tubuh agar tubuh selalu sehat dan fit..
Salah satunya adalah dengan sering amalkan buah dan sayuran. Manfaat buah dan sayur telah sering kita dengar dan bahkan tidak sedikit yang telah merasakannya. Namun, tidak ada salahnya jika ingat kembali manfaat keduanya. Kandungan didalam buah dan sayur yang beragam seperti vitamin dan mineral yang tinggi, kemudian serat yang tinggi akan melancarkan pencernaan, mampu menurunkan obesiti serta menurunkan kadar kolesterol yang cukup tinggi, tekanan darah yang lebih stabil bahkan mampu mencegah terjadinya penyakit kanser..
Berikut beberapa manfaat buah dan sayur bagi kesihatan, diantaranya adalah:
1. Mampu menurunkan tekanan darah
Beberapa buah dan sayur memiliki kandungan yang mampu menurunkan tekanan darah Anda. Apabila Anda memiliki riwayat tekanan darah tinggi, Anda boleh amalkan buah dan sayur seperti buah pisang, kentang, serta buah dan sayur lain yang mengandungi kandungan potasium yang cukup tinggi..
2. Menurunkan kadar kolesterol
Kadar kolesterol yang tinggi akan memberi risiko terkena penyakit jantung. Kadar kolesterol ini masih boleh diturunkan dengan rajin amalkan buah dan sayur.-sayuran..
3. Sistem kekebalan tubuh yang meningkat
Manfaat buah buahan dan sayur sayuran lainnya adalah mampu meningkatkan sistem kekebalan pada tubuh. Hal tersebut kerana pada buah dan sayur memiliki kandungan vitamin C yang cukup tinggi. Kandungan vitamin C ini yang akan menjaga tubuh tetap sihat dan fit serta tidak mudah sakit.
4. Gigi dan tulang lebih sihat dan kuat
Buah dan sayur juga memiliki kandungan vitamin dan mineral yang mampu menjaga kesehatan tulang serta gigi Anda. Anda boleh amalkan buah dan sayur yang mengandungi kandungan kalsium yang tinggi..
.
Lihatlah begitu banyak kebaikan jika kita suka makan sayur dan buah dalam diet harian.Tahap kesihatan yang unggul dan optimum kita rasai nikmati.Berjaga-jagalah sedari sekarang untuk kehidupan yang sihat dan bahagia sepanjang hayat..

.
FN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dugaan itu Rahmat dan Banyak Hikmahnya.

"Maka nikmat Rabb kamu yang manakah yang kamu dustakan?" (QS. Ar-Rahman: 13) Apakah hikmah di sebalik dugaan:- Tand...