Isnin, 23 Oktober 2017

FLASHCARD untuk perkembangan minda kanak-kanak




” Flashcards bersama bayi kembar- Adam berada di sebelah kanan manakala Noah berada di sebelah kiri. Saya lebih suka untuk menghabiskan masa ‘bonding’ bersama mereka dengan menggunakan flashcards. Flashcards yang digunakan adalah seperti haiwan, bentuk atau number dimana ia sangat bagus untuk stimulasi otak anak-anak. Saya juga mendapati bahawa anak kembar saya menjadi lebih ‘alert’ dan focus bila saya tunjuk gambar di flashcard. Adam suka sangat dengan ikan manakala Noah pula sukakan burung. Seorang ayah tak akan pernah boleh mengatasi ‘bonding time’ anak dengan ibu ketika menyusukan badan, jadi bermain flashcards adalah medium untuk si ayah ‘connect’ dengan anak.”

.
Bukan kanak-kanak berumur 1 tahun ke atas sahaja yang boleh menggunakan teknik flashcards ni tau. Rupa-rupanya, bayi baru lahir pun dah boleh belajar menggunakan teknik ini!AWESOME right?

.
Terpulang cara bagaimana Ibu Bapa lebih suka gunakan untuk membantu proses perkembangan minda anak-anak demi masa hadapan mereka. Bukan niat memaksa untuk menjadi pandai , tapi sekurangnya usaha itu yang sangat bernilai..

.
FN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dugaan itu Rahmat dan Banyak Hikmahnya.

"Maka nikmat Rabb kamu yang manakah yang kamu dustakan?" (QS. Ar-Rahman: 13) Apakah hikmah di sebalik dugaan:- Tand...