Sabtu, 30 September 2017

Sayangi Keluarga Membawa Nikmat ke Syurga

SAYANGKAH ANDA DENGAN KELUARGA?

Sebut saja perihal keluarga,siapa yang tak sayang? Dimana permulaan hidup telah kita rasai dan nikmati sedari kecil lagi. Sebuah perkahwinan yang diredhai Allah swt yang merupakan suatu ibadah yang dituntut oleh syariat. Ia merupakan suatu usaha dan kesinambungan untuk melahirkan generasi khalifah Allah SWT di dunia ini. 

.


Maksudnya:Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.”


.
Keluarga yang harmoni dan bahagia hanya akan dapat diwujudkan jika setiap individu yang menganggotainya telah melalui pelbagai proses pemupukan kejiwaan yang berkesan sejak kecil. Kesediaan setiap anggota untuk bersedia berkorban dan bertolak asur sesama mereka akan memudahkan proses pemupukan keluarga bahagia ini. Sesungguhnya keluarga bahagia merupakan asas pembentukan masyarakat yang penyayang dan masyarakat yang maju. Jika pincang keluarga, maka pincanglah masyarakatnya.Marilah kita menyemai nilai KASIH iaitu kasih sayang, akhlak mulia, sihat dan selamat, berilmu dan harmoni dalam kehidupan keluarga kita. 

Sebaik buruk mana sesebuah keluarga, beringatlah selagi kita menjaga silaturrahim ini sebaiknya, murahlah rezeki hidup kalian hingga ke akhirnya. Sentiasalah bermuhasabah bahawa tanpa keluarga,dimanakah puncak hidup kita ini? Tanpa kasih dan ihsan sayang keluarga, adakah kita adalah diri kita harini yang sentiasa menjadi idola dan panduan hidup orang lain? Renungkanlah wahai teman, sentiasa berbaik- baik dan buat perkara yang baik-baik saja..

.
FN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dugaan itu Rahmat dan Banyak Hikmahnya.

"Maka nikmat Rabb kamu yang manakah yang kamu dustakan?" (QS. Ar-Rahman: 13) Apakah hikmah di sebalik dugaan:- Tand...